Usein kysyttyä

Ota yhteyttä numeroon 09 4245 5000 jos et löydä etsimääsi, autamme mielellämme.

Asiakkaana löydät helposti tiedot lainastasi, saldostasi ja maksutiedoistasi, kun olet kirjautunut verkkopankkiin. Klikkaa tätä linkkiä kirjautuaksesi sisälle verkkopankkiin.

Hakuprosessi

Kuinka nopeasti saan vastauksen lainahakemukseeni?

Meiltä saat vastauksen välittömästi jolloin tiedät, kuinka paljon lainaa voit saada. 

Kuinka kauan kestää, että saan lainan käyttööni?

Kun olemme vastaanottaneet lainahakemuksesi ja hyväksyneet kaikki lähettämäsi dokumentit, rahat siirretään tilillesi 1-2 arkipäivän kuluessa.

Mitä kriteerejä minun tulee täyttää, jotta saan lainan?

Saadaksesi lainan:

  • Sinulla ei saa olla maksuhäiriömerkintöjä tai perintävelkaa
  • Sinun on oltava yli 23-vuotias, mutta ei vanhempi kuin 70 vuotta
  • Sinun on täytynyt asua Suomessa vähintään 3 vuotta
  • Vähimmäistulosi on oltava yli 1200 euroa kuukaudessa
  • Sinulla täytyy olla tarpeeksi maksukykyä maksaaksesi kuukausierät lainastasi
Mihin lainan voi käyttää?

Lainan voi käyttää juuri niin kuin itse haluaa. Monet käyttävät henkilölainan remonttiin, muuhun rahoitukseen, auton ostoon tai veneeseen, ja yleiseen käyttöön. 

Täytyykö minun kertoa mihin tarkoitukseen laina on?

Ei, emme vaadi tietää mihin tarkoitukseen laina on.

Mikä on luottoluokitus?

Luottoluokitus on yksi menetelmistä, joita pankki käyttää arvioidessaan asiakkaan maksukykyä. Menetelmä käyttää hyväkseen tilastotietoja ja perustuu hakemusdataan, tietoon luottovirastoilta ja maksuhistoriaan tai nykyiseen maksukäyttäytymiseen. Se voi muun muassa kertoa:

  • Todennäköisyydestä, että otettu laina maksetaan takaisin
  • Riskistä, että lainaa väärinkäytetään
Millainen on hakuprosessi?

Täytä lainahakemus netissä niin saat välittömän vastauksen siihen, kuinka paljon lainaa voit saada. Lainatarjouksen saaminen ei vielä sido sinua ottamaan lainaa. Hyväksyt lainan vasta kun allekirjoitat sopimusdokumentit sähköisesti. Me aloitamme lainahakemuksen käsittelemisen ja maksamme lainan sinulle välittömästi, mikäli hakemuksessa annetut tiedot pitävät paikkansa. 

Voit myös soittaa asiakaspalveluumme, niin autamme sinua hakemuksen täyttämisessä.

Kuinka paljon voin saada lainaa?

Voit saada lainaa 1 000 eurosta 50 000 euroon. Lainasumma on kuitenkin riippuvainen asiakaskohtaisesta riskiarvioinnista. Mikäli lisäät rinnakkaishakijan, voi tämä vahvistaa hakemustasi ja voit mahdollisesti saada korkeamman lainan, kuin jos hakisit lainaa yksin.

Miten lataan dokumentit hakemukseeni?
  • Klikkaa ‘Lataa’ nappia
  • Etsi haluamasi kuva tai dokumentti, jonka haluat ladata.
  • Jos sinulla on palkkakuitti, joka aukeaa salasanalla, sinun täytyy lähettää meille tiedosto ilman salasanaa ja lähettää salasana sähköpostilla, tai ladata dokumentti kuvamuodossa.
  • Jos sinulla ei ole palkkakuittia sähköisessä muodossa, voit ottaa valokuvan palkkakuitista ja ladata kuvan hakemukseesi. Muista, että kuvan on oltava helposti luettavissa.
  • Klikkaa ‘Avaa’ oikeassa alakulmassa, ja näet että dokumentti latautuu hakemukseen. Voit ladata useita dokumentteja.
  • Hakemuksesi on valmis, kun olet allekirjoittanut, ladannut tarvittavat dokumentit ja kaikki linkit ovat harmaita. Aloitamme sen jälkeen lainahakemuksesi käsittelyn.
Mistä löydän veroilmoitukseni?

Edellisvuoden veroilmoituksen saat postitse kotiosoitteeseesi maalis-huhtikuussa. Tarvitsemme sinulta esitäytetyn veroilmoituksen. Voit skannata dokumentit tai ottaa niistä kuvat ja lähettää ne sähköpostilla osoitteeseen asiakaspalvelu@brabank.fi. Jos olet kadottanut edellisvuoden veroilmoituksen, voit ladata uuden kappaleen Omavero-palvelusta osoitteesta www.vero.fi.

Voinko hakea lainaa rinnakkaishakijan kanssa?

Kyllä, rinnakkaishakijan lisääminen hakemukseesi on helppoa. Rinnakkaishakija voi olla avopuoliso tai puoliso, jolla on sama rekisteröity osoite. Rinnakkaishakijan täytyy täyttää samat kriteerit kuin päähakijan, jotta laina voidaan myöntää.

Ovatko lähettämäni dokumentit vastaanotettu?

Mikäli olet ladannut dokumentit hakemukseen, olemme vastaanottaneet dokumentit. Jos olet epävarma tästä, voit ottaa yhteyttä meihin soittamalla 09 4245 5000 tai sähköpostilla asiakaspalvelu@brabank.fi

Kuinka yhdistän vanhat lainat?

Jos haluat maksaa takaisin useita pieniä lainoja, joita sinulla on muissa pankeissa, voit helposti hoitaa takaisinmaksun BRAbankissa.

Tee näin:
1. Täytä lainahakemuksesi verkkosivulla. 
2. Lainan maksamisen jälkeen ota yhteyttä toiseen pankkiin ja sovi heidän kanssaan takaisinmaksusta.  

Mitä tarkoittaa alustava lainatarjous?

Alustava lainatarjous perustuu antamiisi tietoihin. Jos tiedot poikkeavat dokumentoinnista, voimme tehdä uuden tarjouksen tai hylätä hakemuksesi kokonaan.

Korota lainaa

Minulla on kulutuslaina BRAbankissa, mutta haluan korottaa lainasummaa. Mitä teen?

Lainan korotusta voit hakea kolmen kuukauden kuluttua edellisen lainan vastaanottamisesta.


Koska sinulla voi olla vain yksi laina kerrallaan BRAbankissa, haet lainan korotusta seuraavasti:

1. Tee nettisivuillamme uusi lainahakemus. Haetuksi lainamääräksi ilmoita olemassa oleva BRAbankin lainapääoma ja toivomasi lisälainan yhteenlaskettu summa.

2. Merkitse lainoihisi BRAbankin olemassa oleva laina ja merkitse laina poismaksettavaksi.

Lainan korotuspäätökseen vaikuttaa muiden kriteerien lisäksi myös se, miten olemassa olevaa lainaa on maksettu takaisin.

Lainan lyhennykset

Miten saan kuukausittaiset laskuni?

Ensimmäisen laskun lähetämme sinulle postitse, minkä jälkeen sinulla on mahdollisuus valita E-lasku tai Netpostilasku.
E-laskun saat käyttöösi verkkopankkisi kautta tekemällä e-laskusopimuksen. Tarkemmat ohjeet e-laskun käyttöönottoon löydät pankkisi omilta sivuilta. Netpostilasku on postin tarjoama palvelu. Lue lisää Postin nettisivuilta.
Lasku lähetetään sinulle 14 päivää ennen eräpäivää. Olethan meihin yhteydessä, jos et ole vastaanottanut ensimmäistä laskua.

Mitä tapahtuu, jos en voi maksaa?

Mikäli sinulla on maksuongelmia, ota meihin yhteyttä mahdollisimman pian niin voimme löytää ratkaisun, joka sopii sinulle. Ota yhteyttä asiakaspalveluun 09 4245 5000 tai asiakaspalvelu@brabank.fi.

Kuinka voin maksaa takaisin lainani?

Jos haluat maksaa koko lainasi takaisin, ota yhteyttä asiakaspalveluun niin saat kokonaissumman ja viitenumeron maksua varten. On tärkeää, että otat meihin kirjallisesti yhteyttä sähköpostilla, jotta saat oikean maksusumman. Laina ei tule takaisinmaksetuksi, jos koko lainasummaa, mukaan lukien korkopäivät, ei ole maksettu.

Voinko muuttaa lainani maksuaikaa?

Jos tahdot pidentää laina-aikaa, ota yhteyttä asiakaspalveluun 09 4245 5000 tai asiakaspalvelu@brabank.fi

Miten voin maksaa ylimääräisen erän lainastani?

Meillä se on helppoa. Käytät samaa viitenumeroa ja tilinumeroa kuin tavallisesti kun maksat laskun. Laina-aika pysyy samana, mutta erän summa pienenee. Kun maksat ylimääräisen maksuerän kattaa maksu ensin erääntyvän laskun, sen jälkeen ylimääräinen maksu rekisteröidään ylimääräiseksi maksueräksi lainalle.

Mobiilivarmenne

Miten saan Mobiilivarmenteen?

Mobiilivarmenne on operaattoreiden yhteisesti tarjoama palvelu, jonka avulla tunnistaudut ja teet sähköiset allekirjoitukset silloin, kun nettiasiointi sitä vaatii. Mobiilivarmenteen hankit helposti oman operaattorisi kautta.

Löydät lisätietoa mobiilivarmenteista sivulta: http://www.mobiilivarmenne.fi/

Sähköinen kirjautuminen

Miten saan sähköiset kirjautumistunnukset?

Saat sähköiset kirjautumistunnukset omasta pankistasi. Tunnuksia voit käyttää allekirjoittaaksesi dokumentteja toisissa pankeissa.

Voinko käyttää muiden pankkien kirjautumistunnuksia?

Kyllä, kirjautumistunnuksia voi käyttää kaikissa pankeissa. Käytät sisäänkirjautumistunnuksia ja tunnuslukuja samalla tavalla, kun käytät niitä omassa pankissasi.

Sopimukset

Miten sopimuksia säilytetään?

Allekirjoitetut sopimukset säilytetään sähköisesti BRAbankissa. Kopio on asiakkaan saatavissa allekirjoitettaessa.